Eta není v agonii, ale musela se změnit, vysvětluje ředitel

Eta není v agonii, ale musela se změnit, vysvětluje ředitel

14. února 2012  18:06 - Vedení tradičního výrobce domácích spotřebičů Eta se ohradilo proti tvrzení odborářky Aleny Šírové, že dostalo tradiční firmu do kolen. Ředitel Jiří Pathy považuje ústup z donedávna sídelního Hlinska za normální ekonomický vývoj. A odmítá tvrzení, že firma zaměstnance propustila.

V kdysi velkém podniku v Hlinsku pracuje už jen 25 lidí, celkem bude mít Eta jen kolem stovky zaměstnanců. Odboráři společnosti proto chtějí podat na svého zaměstnavatele trestní oznámení kvůli údajnému zlikvidování známé firmy. Předseda představenstva a ředitel Ety Jiří Pathy ale tvrdí, že nikdo podnik nezruinoval a společnost se jen snaží být flexibilní a efektivní. Výrobce domácích spotřebičů má nyní jen desetinu zaměstnanců oproti době před pěti lety.

"Paní Šírové nebudu její názor brát ani vyvracet, jsou to její názory. Já se opírám o fakta, žádné domněnky," řekl také Pathy. Dvaačtyřicetiletý absolvent Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze. Působil jako ředitel splátkového prodeje GE Money v České a Slovenské republice, později v GE Money pro region střední a východní Evropy. Zastával funkci ředitele splátkového prodeje ve společnosti Homecredit na Ukrajině.


V květnu 2009 se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Eta Hlinsko. Z firmy odešel loni v dubnu a do stejných funkcí se vrátil po půlročním působení Romana Stupky v listopadu. Přibližně dva dny v týdnu tráví v novém sídle firmy v Praze, dva ve Zlíně. V Hlinsku je každý druhý týden jeden den.

Tvrdíte, že Eta nepropouští, ale rozvazuje pracovní poměr dohodou. Zase tak podstatný rozdíl to snad není, tito lidé byli tak či tak "odejiti" proti své vůli. Nebo ne?
Eta se dohodla s vybranými zaměstnanci na ukončení spolupráce. Nejednalo se tedy o propuštění, ale o dohody o rozvázání pracovního poměru. V lednu odešlo dohodou 50 zaměstnanců a podle mých informací v únoru z nich nastoupilo u jiného zaměstnavatele do práce 40 procent z nich. Přednostní zájem o lidi ze servisu, skladu i o administrativní pracovníky Ety projevil i Foxconn, bohužel se jim nechtělo dojíždět a přijmout směnný provoz.

Také jim prý chybělo při odchodu poděkování.
Dle vyjádření samotných zaměstnanců jsou nejlepším poděkováním pro ně peníze, které dostávají navíc nad to, co říká zákon. Snažili jsme se jim vyjít vstříc a zaměstnanci obdrželi vedle tříměsíčního odstupného i odměnu 20 000 korun a k tomu ještě odměnu za odpracované roky.

Kde se stala ta chyba, že je Eta z hlineckého pohledu "v agonii"?
Nesouhlasím s tím, že je v agonii a že se stala někde chyba. Dnes jsme svědky toho, že celá světová ekonomika se globalizuje a svět má vyšší nároky na zvyšování kvality, snižování cen a zvyšování flexibility. Eta se tomuto trendu chce a musí přizpůsobit, nejlepším důkazem o úspěšné restrukturalizaci je uvedení okolo 40 nových výrobků na trh v tomto roce.


Z hlediska Hlinska je to, jako kdyby Zlín přišel o obuvnictví…
Je to normální ekonomický vývoj, když z jedné oblasti lidé odcházejí a v jiných jsou přijímáni. Přemístěním výroby, skladů a servisů se podařilo ušetřit desítky milionů korun, které jdou ve prospěch Ety a tyto peníze můžeme vložit do jejího rozvoje. Jestliže v Hlinsku opouští firmu desítky lidí, tak v Týništi nad Orlicí, Plané nad Lužnicí, ve Zlíně nebo v Miloticích nad Bečvou zase desítky lidí nabíráme.

To právě je někdy těžké pochopit z hlediska zaměstnanců a hlineckých patriotů…
Vývoj každé společnosti má nějaké etapy a ta současná etapa je ve znamení restrukturalizace společnosti Eta. Jako monopolní výrobce měla Eta před 20 lety jediný nový výrobek ročně, dnes přichází se 40 až 60 novými výrobky ročně.

V době, kdy v rámci RVHP dodávala do 10 zemí a měla zajištěn odbyt, tak to byla úplně jiná situace, než když každodenně čelíte mezinárodní konkurenci, musíte se jí přizpůsobovat a být lepší v chápání svých zákazníků. Proti vám totiž stojí Bosch, Siemens, Tefal, Moulinex, Rowenta a další velmi silné značky s miliardami dolarů a desítkami továren po celém světě. Abyste uspěl, musíte být lepší. Jestliže někdo srovnává Etu před 20 lety a nyní, srovnává úplně jiné světy.


Kolik lidí zůstane po dnešních odchodech zaměstnanců?
Po ukončení restrukturalizace budeme mít více jak 100 zaměstnanců. V Hlinsku zůstává 25 lidí v prototypové dílně, zkušebně a projektovém managementu nových výrobků. V Praze je obchod a marketing. Ostatní podpůrné činnosti zajišťují dodavatelské firmy anebo se přemístily do stávajících skladů či servisů hlavního akcionáře.


Jaká část výrobků Ety pochází z Číny?
Naši dodavatelé jsou z různých zemí. Jestliže zákazník řekne, že chce za dva měsíce 10 tisíc vysavačů, tak musíte mít kapacity připravené. Dodavatelé jsou z Německa, Švýcarska, Itálie, Čech a jsou i z Číny. Není důležité odkud jsou, ale důležité je, aby zákazník dostal kvalitu za cenu, kterou očekává.

Kdo je tedy dominantním subdodavatelem?
Jak v které kategorii. U jednodušších výrobků to bude Čína, u složitějších jiná země.

Které spotřebiče "drží" Etu?
Tradičně jsou to vysavače, ve kterých má Eta největší tradici. Na to navazují žehličky a kuchyňka, třeba domácí pekárny od Ety jsou ideální pro bezlepkové diety a jsou schopné vytvořit chleba bez jakýchkoli chemických přísad.

Jak si tedy Eta ve skutečnosti opravdu vede?
Eta je druhá nejsilnější samostatná značka na českém trhu. Náš podíl na českém trhu je dvouciferný a jsou oblasti, kde jsme naprosto dominantní. Chtěl bych, aby se Eta stala jedničkou na českém trhu a chceme pro to udělat všechno. Jinak na český a slovenský trh jde více jak 90 procent produkce Ety.

Jak se loňské změny, jako třeba přesun výroby do Milotic nad Bečvou, nový majitel HP Tronic a další, projevily na výsledcích?
Máme fiskální rok a ten se nekryje s kalendářním. Nerad bych spekuloval a pokoušel se o odhad, ale důležité je, že Eta je stabilizovaná a upevňuje svoji pozici na trhu.

Na které výrobky bude sázet do budoucna?
Zůstaneme u své tradice - vysavačů, žehliček a spotřebičů pro kuchyně. Velice si vážím českých a slovenských zákazníků, kteří Etě dávají přednost, je to velká důvěra, kterou do ní vkládají, proto mě mrzí, když některá vyjádření odborářů tuto důvěru podkopávají. Vždyť i oni by mohli pomoci Etě. Vezměte si, že Odborový svaz KOVO má víc jak 160 tisíc členů. Kdyby si každý desátý člen koupil vysavač Eta, tak to bude ta úplně nejlepší pomoc.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/eta-neni-v-agonii-ale-musela-se-zmenit-vysvetluje-reditel-pzr-/ekonomika.aspx?c=A120214_1732745_pardubice-zpravy_klu